Прогресивна система навчання інформатики в школах для дітей з особливими потребами повинна орієнтуватися не стільки на вивчення інформатики як науки, скільки, в першу чергу, на освоєння комп'ютера для пізнання дійсності, розширення кругозору, для культурного і естетичного розвитку. У зв'язку з цим запропонована наступна концепція. Навчання інформатики проводиться в три етапи.
На першому етапі (1-4 класи) відбувається знайомство з комп'ютером і навколишнім світом через комп'ютер. На другому етапі (5-7 класи) школярі вчаться використовувати комп'ютер в якості «білої тростини», набувають навичок електронного спілкування і пошуку відомостей. На третьому етапі (8-12 класи) діти освоюють програму для загальноосвітніх навчальних закладів, рекомендовану Міністерством освіти і науки України. Необхідно розповісти більш докладно про кожен з етапів.
Етап 1. Інформатика для молодших школярів (1-4 класи). Мета: стимулювати культурно-естетичний розвиток школярів, підвищити інтерес до навчання, сформувати первинні навички роботи з комп'ютером.
Першочерговим завданням на цьому етапі є підвищення рівня комп'ютерної грамотності основних вчителів і вихователів молодших класів, а також вчителів-предметників (малювання, музика). Консервативні погляди викладачів старшого покоління поки не дозволяють використовувати комп'ютер в процесі навчання на рівних правах з традиційною дошкою, крейдою і саморобними навчальними посібниками. Ознайомлення педагогічного складу з найпростішими прийомами користування комп'ютером, зі спеціалізованими програмами дасть можливість творчо мислити і застосовувати нові методи навчання в поточному навчальному процесі. Після підвищення кваліфікації вчителя спільно з корекційними педагогами і офтальмологом відповідно до гігієнічних норм і методичних рекомендацій розробляють педагогічно вивірений режим на користування комп'ютером для кожного учня (що дозволяють характеристики монітора, колірна гамма, величина шрифтів, контрастність, період безперервної роботи за монітором, фізкультхвилинки і т. д.).
Індивідуальний режим разом з основним діагнозом школяра, а також його психолого-педагогічними характеристиками вноситься до електронної бази даних школи, постійно контролюється в плановому порядку і коригується залежно від змін в діагнозі, модифікацій навчальної програми, появи нових електронних посібників, технічних засобів корекції і візуалізації і т. д. Комп'ютер в молодших класах рекомендується використовувати на додаткових корекційних заняттях (зорові тренажери, розвиваючі ігри, синтезатор мови); на уроках малювання (використання миші і електронної ручки покращує просторове сприйняття, стимулює бажання малювати для дітей з порушеннями дрібної моторики); на уроках музики і співу (прослуховування музики і спів за допомогою аудіо програм, створення власних музичних «творів» за допомогою адаптованих звукових синтезаторів); на загальноосвітніх уроках (з підключенням проектора на великий екран для презентацій). Для забезпечення індивідуального підходу до учнів і поділу завдань освіти, виховання, технічного обслуговування, на уроці повинні бути присутніми вчитель, вихователь і лаборант.
Етап 2. Інформатика для учнів середньої ланки (5-7 класи). Мета: стимулювати комунікативну активність, розширити інформаційний простір учнів, навчити користуватися текстовими редакторами, службами мережі Інтернет.
Етап традиційно починається з підвищення кваліфікації вчителів і вихователів. Для 5-9 класів рекомендується введення одного уроку інформатики в тиждень. Основним завданням ставляться: знайомство з мовними синтезаторами, брайльовським дисплеєм, електронними збільшувальними лупами (для максимального зниження навантаження на зоровий аналізатор в подальшому); вивчення десятипальцевого набору тексту (для вільного володіння комп'ютером); навчання користуванням комп'ютером без допомоги миші (для зменшення зорових навантажень); знайомство з текстовими редакторами; вивчення основ мережі Інтернет (для пошуку відомостей, читання книг, розширення кругозору); навчання користуванню електронною поштою (для стимуляції спілкування, підвищення комунікативних якостей). Крім того, комп'ютер може також успішно застосовуватися на корекційних заняттях і при вивченні загальноосвітніх дисциплін (за потребою).
Етап 3. Інформатика для старших класів (8-12 класи). Мета: сформувати теоретичну базу знань учнів з інформатики, навчити школярів користуватися стандартними додатками Windows, навчити основам програмування, професійно зорієнтувати, розширити кругозір.
Заключний етап навчання комп'ютерної грамотності - це знайомство з інформатикою як з наукою. Заняття проводяться відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів одну академічну годину в тиждень.
Після успішного подолання перших двох етапів навчання комп'ютер вже перестає бути чимось незвіданим для школярів, тепер це інструмент, за допомогою якого можна створювати текстові документи, малювати, складати і слухати музику, спілкуватися з однолітками і отримувати величезну кількість відомостей з мережі Інтернет. Оволодівши десятипальцевим набором тексту, принципами роботи мовних синтезаторів і брайлевского дисплея, дитина без складнощів може перейти до вивчення роботи електронних таблиць (програма Ms Excel), принципів створення електронних баз даних (Ms Access), а також основ програмування. Більшу частину необхідної інформації школяр тепер вільно може знайти в мережі Інтернет. Учні середнього і старшого віку можуть бути залучені до розробки та адміністрування Інтернет-сайту школи.
|